Bedste Mobilabonnement – Her Er Nogen Gode Tips

 

Konkurrencen på det danske mobil telemarked er utrolig stor, og i den senere tid har især de mindre billig selskaber været utrolig aktive i kampen om at trække flest kunder til sig, og med den store konkurrence, så indfører teleselskaberne hele tiden løbende nye og billigere abonnementspakker.

 

Derfor vil det være en god ide jævnligt at undersøge markedet for mobilabonnementer for at tjekke, om der er penge at spare, eller om der tilbydes nye tjenester ved at skifte mobilselskab.

 

Tommelfingerregelen siger, at man bør tjekke op på sit mobilabonnement mindst en gang hver 6. måned. Er det længere tid siden du har gjort det, er der en risiko for, at du betaler for meget i forhold til hvad du får for pengene. Så hurtigt ændrer mobilabonnementerne sig faktisk imellem de enkelte mobilselskaber.

 

De fleste mobilselskaber tilbyder et billigt abonnement, som typisk indeholder 6-8 timers tale og 4-8 GB data. Et sådan abonnement vil ofte være nok til personer med et normalt forbrug af mobiltelefoni. Så hvis du bare vil have et billigt mobilabonnement tilbyder de fleste mobilselskaber mere eller mindre det samme, og til samme prisniveau.

 

Hvilket teleselskab du skal vælge, er derfor en smagssag og her kan faktorer som bedste kundeservice, dækning i dit område, og 4G spiller ind.

 

Hvis du derimod bruger enten mere data, eller taler end de normale abonnementer indeholder, så begynder priserne at variere blandt de forskellige mobilselskaber. Taler du eksempelvis meget, kan der være penge at spare, ved at vælge et abonnement med fri tale. Bruger du meget data, eller vil du bruge din smartphones 4G abonnement som din primære internetforbindelse, så anbefales det, at du vælger et abonnement med meget data.

 

Her er nogen gode tips til hvad du skal overveje, når du finde det bedste Mobilabonnement:

 

Bedste Mobilabonnement – Dækning af dit område

Du bør først og fremmest vælge en mobilpakke, der kører på et netværk, der giver dækning hvor du bor. Hvis du bor i udkanten af et byområde eller på landet, kan der være en risiko for, at du ikke får samme dækning fra alle selskaber, og det kan derfor være en rigtig god ide, at tjekke hver enkelt selskabs dækningsområde, inden du beslutter dig for et.

Den nemmeste måde at finde ud af, hvilke selskaber der dækker dit område, er at kigge på selskaberne hjemmeside. Nedenfor kan du finde links til dækningsområde for mobilselskaber i Danmark:

  • TDC – Bruges af: TDC, Yousee, TELMORE
  • 3 – Bruges af: 3, Oister
  • Telenor – Bruges af: Telenor, BiBoB, CBB Mobil
  • Telia – Bruges af: Telia, Call Me

 

Bedste Mobilabonnement – Dit mobilforbrug

Hvor meget taletid du har brug for i dit abonnement, hænger naturligvis sammen med, hvor meget du snakker i din mobil. De fleste smartphones har en feature, hvor du kan se dit forbrug af taletid. Alternativt har alle mobilselskaber en login side, hvor du kan følge med i dit forbrug måned for måned. På den måde får du et godt billede af hvor mange timers tale du har brug for i dit nye mobilabonnement.

Det kan anbefales, at du tager et par timer mere end hvad dit gennemsnitsforbrug er på. Årsagen til dette er, at det ofte bedre kan betale sig at betale et fast månedligt abonnement, end at betale minuttaksten, hvis du overskrider de timer der er med i dit abonnement.

Hvis du bruger mere taletid, end du har i dit abonnement, skal du betale en minuttakst for den tid, som du har talt for meget. Prisen udregnes pr. påbegyndt minut. Så taler du eksempelvis 1 time over den tale som er med i dit mobilabonnement, skal du altså betale for 1 times ekstra taletid. Hvad minutprisen er for et påbegyndt minut, skal du tjekke ved det enkelte mobilselskab.

De fleste mobilselskaber har dog en service, hvor de gør opmærksom på, når du nærmer dig grænsen for de timer der er med i dit abonnement. Denne service gør det nemt at følge med i dit forbrug og sørger for, at du ikke bruger mere taletid, end du ønsker.

Vil du være sikker på ikke at tale mere, end den taletid der er med i dit mobilabonnement, så har de fleste mobilselskaber mulighed at sætte en spærre på dit mobilabonnement. Det betyder, at opbruger du alt din taletid i midten af en periode, kan du ikke foretage yderligere opkald, før en ny periode påbegyndes. Du har naturligvis stadig mulighed for at modtage opkald.

Sammenfattende skal du derfor vælge et mobilabonnement, der passer til dit faktiske mobilforbrug + 10 procent ekstra (Så undgår du at betale dyre ekstratakster, de måneder hvor dit mobilforbrug overskrider mobilpakkens taletids indhold).

 

Bedste Mobilabonnement – Dit behov for dataforbrug

Data er det du bruger, når du går på Internettet via din smartphone. Hver eneste gang du går på Facebook eller læser nyheder bruger du data. Hvor meget data du har behov for i dit abonnement, afhænger naturligvis af, hvor meget du løbende bruger din mobil til at gå på nettet.

Mange har tilkoblet deres smartphone til deres WIFI derhjemme eller på arbejdspladsen. Det smarte ved dette er, at den data du bruger her, tæller ikke med i dit mobile dataforbrug. Så hvis du primært bruger din telefon steder, hvor du i forvejen er forbundet til et WIFI kan du med fordel spare penge ved at vælge et mobilabonnement, som ikke indeholder så meget data.

Mængden af data er efterhånden blevet et af de vigtigste sammenligningsparametre på mobilabonnementer. Du bruger data, når du surfer på internettet, ringer på Skype, tjekker din Facebook etc, når du er på farten, og ikke er tilknyttet et fast WIFI net. Vær dog opmærksom på, at prisen på data kan variere meget, hvis du benytter den i udlandet – og her findes der selskaber, som tilbyder gode løsninger til folk, der gerne vil bruge deres mobil i udlandet.

 

Bedste Mobilabonnement – Dit behov for Internet

Bruger du din mobil til ofte løbende at gå på nettet, så bør du gå efter et teleskab, der tilbyder 4G Netværk i sin mobilpakke, så du opnår den hurtigste internetforbindelse på din mobiltelefon, når du ikke er på en WiFi-forbindelse. Bruger du din mobil meget til når du er på farten eksempelvis Youtube, Netflix og Facebook, uden at være tilsluttet til et WIFI netværk, så anbefales det, at du vælger et 4G abonnement med minimum 5 GB data.

 

Bedste Mobilabonnement – Dit behov for musiktjeneste

En lang række mobilselskaber er begyndt at tilbyde adgang til ubegrænset musik gennem forskellige musiktjenester, heriblandt mobilabonnement med Spotify. Hører du meget musik via din mobil, så søg efter mobilabonnementer med musiktjeneste, hvis du gerne vil have et godt tilbud på en god musiktjeneste.

 

Bedste Mobilabonnement – Dit behov for Streaming-tjeneste

Netflix, HBO og TV2 Play er blandt de mest populære streaming-tjenester. Mange betaler for disse tjenester separat, så der kan være gode penge at spare, hvis du vælger et mobilabonnement, hvor din favorit-tjeneste er inkluderet i mobilabonnementet.

 

Bedste Mobilabonnement – Teleselskab med godt ry

Sidst men ikke mindst – Vælg mobilabonnement i et teleselskab som du har tillid til og som opfylder dit behov. Du kan evt. søge efter de enkelte teleselskabers omdømme på Trustpilot.dk. Nogle mobilselskaber har eksempelvis familiefordele, rabat på telefoner, indholdstjenester og lignende, og disse kan løbende give dig gode rabatter.

 

Bedste Mobilabonnement – Skift af mobilabonnement

Ønsker du at skifte mobilabonnent, kan det gøres på flere måder. Du kan henvende dig i en telebutik, du kan ringe til teleselskabet, eller du kan, som de fleste nok foretrækker, ordne det nemt og hurtigt på nettet.

Vil du skifte til et andet mobilabonnement ved dit eksisterende mobilselskab, har du ofte mulighed for at ændre dit abonnement på en selvbetjeningsside på selskabets hjemmeside.

Ønsker du derimod, at skifte til et abonnement hos et andet mobilselskab, skal du tage stilling til, om du vil beholde dit nuværende telefonnummer, eller om du hellere vil have et nyt. Mange vil gerne beholde sit nuværende mobilnummer og i det tilfælde er det vigtigt, at du ikke selv opsiger dit nuværende abonnement. Det klarer dit nye mobilselskab for dig.

Hos det nye mobilselskab logger du herefter ind med NemID, som er en sikkerhed for dig som bruger. Du udfylder oplysningerne med navn og SIM-kortnummer, og krydser af at nummeret skal overflyttes. Derefter bliver du bedt om at indtaste den ønskede betalingsmulighed, og til sidst får du en bekræftelse.

Dit nye mobilselskab kontakter dit gamle selskab for at få opsagt dit nuværende abonnementet og flyttet nummeret. Når dette er sket modtager du en mail, med datoen for overflytningen. Når dagen kommer, sætter du blot dit nye SIM-kort i din mobil, som du har modtaget med posten, og så er abonnementet skiftet. Du vil altså ikke opleve ”nedetid” i forbindelse med skifte til det nye selskab.

Når du bestiller dit nye mobilabonnement, har du mulighed for at anmode om at få overflyttet dit eksisterende nummer til dit nye selskab. Det er herefter dit nye selskabs opgave, at tage fat i dit eksisterende mobilselskab, og sørge for, at du får overdraget dit gamle mobilnummer.

Det tager typisk op til 30 dage, før du kan bruge dit eksisterende mobilnummer hos dit nye mobilselskab. Det kan dog variere alt afhængig af mobilselskabet.

TILMELD "GODE TIPS 4 YOU" NYHEDSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Modtag "Gode Tips 4 You" Nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden, hvor du får en oversigt over nye artikler på Gode Tips 4 You. Der kommer ca. 15-20 nye artikler hver måned med spændende og brugbare tips, som kan gøre din hverdag lettere.
VI HADER SPAM. Din email vil selvfølgelig aldrig blive delt eller solgt til 3. part.
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Gode Tips 4 You
Average rating:  
 0 reviews