Eksamensangst Hvad Kan Jeg Gøre ?

Eksamensangst kan være mange ting og komme til udtryk på mange forskellige måder. Oplever man eksamensangst, er det vigtigt, at du tænker på, at din eksamensangst ofte er et signal om, at du tackler og tolker eksamens situationen på en uhensigtsmæssig måde.

 

Årsager til eksamensangst kan typisk være:

 

  • Eksamensangst – Lavere karaktererDu har været vant til fra gymnasiet at få høje karakterer. Nu er du kommet ind på et studie, hvor der er mange dygtige og motiverede studerende. Derfor kan du ikke lige så let få høje karakterer på dit studium og så kommer angsten snigende.

 

  • Eksamensangst – Forkert forberedelseDu har eksamensangst fordi du ikke er forberedt godt nok, hvilket kan skyldes:
    • Dårlig planlægning.
    • Faglige udfordringer.
    • Manglende motivation.
    • Forkert studievalg.

 

  • Eksamensangst – Dårlig læse- og studieteknikMotivationen er i top, men du er simpelthen blevet væltet bagover af stoffets omfang, og har derfor ikke fået lavet en hensigtsmæssig studiestrukturering og læseteknik du kan læse mere om læseteknik her

 

  •  Eksamensangst – PerfektionismeMange studerende (især piger) har et perfektionisme gen, og med perfektionisme følger ofte også eksamensangst. Kravene til dig selv er ekstremt høje i alle sammenhænge, og risikoen for at mislykkes bliver dermed større, og angsten øges.

 

  • Eksamensangst – Personlige problemerHvis du har alvorlige op til en eksamen som eksempelvis:
    • Kæresteproblemer.
    • Alvorlig sygdom i familien eller hos tætte venner.

 

En eller flere af ovennævnte ting vil ofte kunne påvirke din læsning og forberedelse til eksamen, og dermed kan eksamensangsten komme snigende. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, og reagere selv på tidlige tegn på eksamensangst. Ved at presse sig selv ud over din personlige grænse, kan eksamensangsten blive forværret, fordi du risikerer at få endnu en dårlig oplevelse, der bekræfter forestillingen om, at du ikke kan præstere i eksamens situationen.

 

Så jeg kan mærke, at jeg er ved at få eksamensangst hvad kan jeg gøre ? Her er nogen gode tips til at reducere eller fjerne din eksamensangst:

 

  • Eksamensangst hvad kan jeg gøre – Lav en god planlægning af din eksamen
    • Vær opmærksom på din krop op til eksamen – Sørg for at få hvilet, spist og drukket godt, imens du læser til eksamen. Motion er også godt, idet motion brænder stresshormoner af, og sænker din nervøsitet.
    • Indarbejd gode læserutiner – Sørg for at finde en god balance mellem at forberede dig og holder pause, så hjernen bliver gearet på den rigtige måde, til at modtage den viden du skal have oparbejdet.
    • Coaching mod eksamensangst – Der er forskellige professionelle fagfolk, der har specialiseret sig i eksamensangst, og som via forskellige øvelser kan hjælpe dig til at reducere eller afhjælpe din eksamensangstEn anerkendt ekspert på området for eksamensangst er Marianne Lykke
    • Hypnose mod eksamensangst – Mange har haft stor hjælp af hypnose mod eksamensangst. Det er meget individuelt om hypnose hjælper, men hvis du vil prøve det, skal du være positiv overfor at prøve denne måde, og såfremt det hjælper dig vil du typisk opleve at hypnosen:
      • Dæmper din præstationsangst.
      • Fremmer troen på dig selv.
      • Dæmper uvedkommende “støj” (irrelevante tanker).
      • At du opnår et måske mere realistisk selvværd.
    • Meditation – Såfremt du har svært ved at koncentrere dig kan meditation være nøglen til en bedre koncentration. Via meditation eller koncentrationsøvelser kan du starte dagen på en god måde, og være i et godt gear, når du starter læsningen. Du kan også bruge denne teknik som forberedelse, inden du skal til mundtlig eller skriftlig skriftlig eksamen.
    • Øv vejrtrækningsøvelser – Du kan eksempelvis puste ud mens du tæller til 3, derefter holder du vejret mens du tæller til 3, trækker vejret ind mens du tæller til 3. Dette skal du øve for at kunne gøre det automatisk og denne øvelse kan du bruge, såfremt du ved eksamen bliver meget bange, ryster, hyperventilerer, får hjertebanken eller bliver meget anspændt.

 

  • Eksamensangst hvad kan jeg gøre – Sæt ord på din angstFøler du stadig angst tæt op til eksamen, så skal du finde et roligt øjeblik inden eksamen og sætte ord på den eksamensangst, du kæmper med. Forskning har faktisk vist, at når man sætter ord på det, så dæmper det eksamensangsten betydeligt. Det er en normal psykologisk strategi, at hvis man sætter ord på sin angst, så er den ikke så skræmmende længere.

 

  • Eksamensangst hvad kan jeg gøre – Kom til eksamen i rette tid for digVed skriftlig eksamen kan du evt. spørge på skolens/universitets kontor, om du evt. kan få en plads på forreste række, så du ikke bliver forstyrret af andre. Ved mundtlig eksamen skal du passe på med ikke at komme for tidligt, så du evt. bliver smittet af den ofte hektiske og nervøse stemning omkring eksamenslokalet. Det kan måske gøre dig ekstra stresset af at tale med dine medstuderende for andre har det en beroligende effekt at snakke med studiekammerater. Mærk efter på dig selv, og find ud af, hvad der fungerer bedst for dig.

 

  • Eksamensangst hvad kan jeg gøre – Ved mundtlig eksamen – Lav en plan for hvordan du vil bruge din forberedelse på. Øv den mundtlige eksamen hjemme, og lav den så realistisk så muligt evt. sammen med en studiekammerat – øvelse gør mester, giver selvtillid og reducerer din eksamensangst.
    • Vær åben omkring din nervøsitet overfor lærer og censor ved mundtlig eksamen.

 

  • Eksamensangst hvad kan jeg gøre – Ved skriftlig eksamenlav en god praktisk forberedelse ved at øve en situation, der ligner eksamen mest muligt. Har du eksempelvis 4 timer til en skriftlig eksamen, så tag f.eks en eksamensopgave fra tidligere år eller hjemmeopgave, og “leg” skriftlig eksamen nogen gange. Det giver tryghed og træning i bl.a. at bruge noter, strukturere tid, finde ud af hvad du har særligt svært ved m.v. Derfor lav en køreplan i alle de skriftlige fag, hvor du strukturerer hvordan du vil bruge tiden.
    • Hvis du kører helt fast ved skriftlig eksamen, så gå ud af lokalet og sving med armene og tag noget koldt vand i hovedet. Tal positivt til dig selv. Evt. prøv et andet sted i opgaven. Hold fast i, at du vil blive tiden ud og gøre dit bedste. Bliver du meget nervøs, så brug vejrtrækningsøvelse.

 


Så kører det hele tiden rundt i hovedet på dig – Eksamensangst Hvad Kan Jeg Gøre ? så implementer en eller flere af ovennævnte tips i din eksamensforberedelse, og der er en god chance for, at du får godt styr på din eksamensangst. Held og lykke med eksamen 🙂

TILMELD "GODE TIPS 4 YOU" NYHEDSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Modtag "Gode Tips 4 You" Nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden, hvor du får en oversigt over nye artikler på Gode Tips 4 You. Der kommer ca. 15-20 nye artikler hver måned med spændende og brugbare tips, som kan gøre din hverdag lettere.
VI HADER SPAM. Din email vil selvfølgelig aldrig blive delt eller solgt til 3. part.
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Gode Tips 4 You
Average rating:  
 0 reviews