Gode Råd Til Eksamensforberedelse

 

Mange af os kender det – Eksamen nærmer sig – og bare ved tanken får mange svedige håndflader, og mange får et sug i maven ved tanken om eksamen. Nervøsiteten tager kun til, når eksamen nærmer sig, og du evt. ser/hører dine med-studerende komme ud fra eksamen med gode karakterer, dumpet med et brag, eller noget midt i mellem.

 

Alle kan faktisk lære at gøre det godt til eksamen, men mange skal først lære hvordan, og her er nogen gode råd til eksamensforberedelse:

 

Gode råd til eksamensforberedelseVær Velforberedt – I tiden op til din eksamen er det vigtigt at du får forberedt dig grundigt. Det skal du selvfølgelig fordi, at du skal kunne det stof, som du skal eksamineres i, og overbevise lærer og censor, at du kan håndtere lært stoffet. Udover det rent faglige formål med en god eksamensforberedelse, er der også en beroligende effekt i at vide, at du har styr på pensum, og har gjort dit bedste op til eksamen. En stor del af eventuel eksamensangst kan således dæmpes, hvis du ved, at du er velforberedt og eksempelvis har orden i dine noter og papirer. Lider du af eksamensangst, så læs nærmere Her 

 

Gode råd til eksamensforberedelse  Lav en læseplan – Det er en rigtig god idé at lave en læseplan for din eksamensforberedelse. En læseplan kan eksempelvis være en simpel oversigt eller et skema, hvor du har skrevet ned, hvad du regner med at skulle nå at gennemgå af pensum, indenfor nogle bestemte tidsterminer. Ved at lave en læseplan undgås det, at du pludselig sidder med mange sider du ikke har fået læst/gennemgået dagen inden eksamen.

 

Gode råd til eksamensforberedelse – Lav en tidsplan Når du har lavet din læseplan, så er det vigtigt, at du disponerer rigtigt over tiden i forhold til din læseplan, og det gør du ved at lave en tidsplan i forhold til læseplanen. Her bestemmer du, hvor mange timer om dagen du skal læse, og hvor mange timer du kan tillade dig at holde fri. På den måde kan du holde fri med nogenlunde god samvittighed i læseferien, hvis du har en fornemmelse af rent faktisk at have nået det, du skulle den enkelte dag eller uge.

 

Gode råd til eksamensforberedelse – Flyt evt. eksamenslæsningen ud af hjemmet – Nogen gange kan det være svært at opdele, hvornår man skal læse og hvornår man skal holde fri, såfremt man læser derhjemme. En konkret måde at lave en klar opdeling mellem læsetid og fritid på, er ved at flytte din eksamensforberedelse ud af hjemmet. For nogle fungerer det helt fint at sidde hjemme læse, mens andre har behov for en mere stram disciplin, og let bliver fristet af alle de overspringshandlinger, der er mulighed for at lave, når man er derhjemme. Der står måske en opvask, som man synes man burde tage, en enkelt vaskemaskine kan man da godt sætte over, og så skal man lige lave sig et mellemmåltid og lidt hygge. Pludselig er dagen gået og man har måske kun nået det halve af, hvad man havde planlagt. Derfor har du svært ved at adskille læsetid og fritid, så gå evt. på biblioteket og læs der.

 

Gode råd til eksamensforberedelse – Lad hjernen få nogen frikvarterer Selvom du måske føler, at hele læseferien skal foregå med eksamenslæsning, så kan det være en fordel ind imellem at lave nogen helt andre ting. Det er eksempelvis rigtig godt for hjernen at snuppe en rask gåtur, eller en løbetur en gang i mellem. Alle former for motion og sport er i det hele taget en stor bonus i en eksamensperiode, men måske har du også brug for socialt samvær med dine venner, eller en biograftur med venner/kæreste. Husk at det ikke er “pjæk” at lave andre ting, så længe det foregår i den rigtige dosis, og du overholder din læse- og tidsplan.

 

Gode råd til eksamensforberedelse – Aftenen før eksamen Aftenen før eksamen er det vigtigt at få et måltid fyldt med energi, som samtidig også er nemt at fordøje. Maven er typisk under pres fra mange stresshormoner jo tættere du kommer på eksamen, og derfor er det ikke en god ide, at bruge eksempelvis stærke krydderier i måltidet, eller drikke for meget kaffe. I stedet er det vigtigt at spise et måltid med masser af proteiner, som eksempelvis skaldyr, æg, fisk og magert fjerkræ. Overordnet handler det om, at du vælger noget mad, som du ved du kan lide, og som din mave kan tåle.

 

Gode råd til eksamensforberedelse – Selve eksamensdagen Morgenmaden er din basis for resten af dagen. Morgenmaden er ofte det måltid, der skal være den bærende energikilde frem til eksamen. Spis derfor en god morgenmad fyldt med protein, som holder dig mæt i mange timer. Det er også vigtigt med kulhydrater for at få et stabilt blodsukker. En sund smoothie eller yoghurt med frugt og nødder er altid bedre, end eksempelvis hvidt brød med nutella. Det vigtigste er, at du får spist noget uanset, hvor lille appetit du har før eksamen.

————————

Hvis du følger ovennævnte råd til eksamensforberedelse, så har du et godt fundament for en vellykket eksamen. Held og lykke 🙂

TILMELD "GODE TIPS 4 YOU" NYHEDSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Modtag "Gode Tips 4 You" Nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden, hvor du får en oversigt over nye artikler på Gode Tips 4 You. Der kommer ca. 15-20 nye artikler hver måned med spændende og brugbare tips, som kan gøre din hverdag lettere.
VI HADER SPAM. Din email vil selvfølgelig aldrig blive delt eller solgt til 3. part.
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Gode Tips 4 You
Average rating:  
 0 reviews