Hjælp Til Højdeskræk – Her Er Nogen Gode Tips

 

Højdeskræk er den mest udbredte fobi i Danmark, og gør livet unødvendigt surt for ca. hver femte dansker. Grundlæggende er det et sundt og naturligt instinkt at være på vagt over for højder. Når der er langt ned, kan man falde og slå sig, og menneskeheden ville ikke være kommet så langt i sin udvikling, hvis ikke vi fra naturens side var udstyret med indre alarmklokker over for ting, der er potentielt farlige.

 

Men som nævnt lider ca. hver femte dansker af en ekstrem frygt for højder. Hvordan højdeskræk påvirker den enkelte kan være meget forskelligt, for nogen kan det påvirke de daglige aktiviteter, og forstyrre det daglige liv, mens andre kun oplever det engang imellem. De fleste mennesker, der lider af højdeskræk, oplever forskellige niveauer af angst, når de udsættes for højder.

 

Det er forskelligt hvordan man oplever højdeskræk, de mildeste tegn er typisk:

  • Svedige håndflader, og general sved tendens.
  • Hjertebanken.
  • Svimmelhed.
  • Hurtig vejtrækning.

 

Ved de mere alvorlige symptomer på højdeskræk kan det give sig udslag i:

  • Voldsom trang til at komme længere ned.
  • Trang til at gå i knæ, eller lægge sig ned.
  • Lammelse.
  • Panik.
  • Kroppen “Stivner”, musklerne spænder voldsomt op.
  • Følelsen af at miste kontrollen.

 

For mange er højdeskræk noget, de typisk har haft i mange år. Mange vil af samme årsag håndterer deres højdeskræk, ved såvidt muligt at undgå situationer – og oplevelser -, der foregår i højder, fordi de lader højdeskrækken styre deres adfærd. Det er den forkerte tilgang, såfremt du lider af højdeskræk, idet du så lader angsten styrer din adfærd, og så accepterer, at højdeskrækken skal have lov til at styre en del af din adfærd, og deraf måske gå glip af nogen gode oplevelser, fordi du ikke kan tage visse steder hen.

 

Hjælp til højdeskræk kræver istedet, at du skal erkende dit problem med højdeskræk, og få bearbejdet højdeskrækken på en måde, der er god for dig. Det kan godt være, at du ikke kan få højdeskrækken til at gå helt væk – selvom de fleste faktisk godt kan få deres højdeskræk til at forsvinde – men kan du få højdeskrækken reduceret til et acceptabelt niveau, er du også kommet et langt stykke med at det er dig, der styrer din højdeskræk og ikke omvendt.

 

Hjælp til højdeskræk kan du få bearbejdet ved at lave nogle simple øvelser. Metoden er faktisk den samme, uanset om din skræk handler om højder, edderkopper eller andre ting, og går i sin enkelthed ud på, at du udsætter dig selv for det, du er bange for. Skal du eksempelvis en tur til Alperne, og får svedige håndflader bare ved tanken om højderne, når du skal op i de smukke bjerge i Alperne, så kan du inden afrejsen træne din højdeskræk ved at tage elevatoren op til anden sal i en bygning og kikke ud.

 

Når du har gjort det en eller flere gange, kan du i dit eget tempo fortsætte gradvist op med elevatoren, til du ender på toppen af bygningen. Herefter kan du evt. udvide din højdetræning ved eksempelvis at gå op i Rundetårn, eller en anden høj bygning. På den måde træner du din krop og hjerne i, at højder ikke er farligt.

 

Denne metode tager tid, men kan være yderst effektiv til at mindske din frygt, forbundet med højder. Tag evt. en ven, eller et familiemedlem med dig, mens du arbejder på din højdeskræk. Har du en med, der kender til og har forståelse for din højdeskræk, kan vedkommende give dig ekstra motivation og støtte. Frygten er i dit sind, og du skal overvinde din mentale barriere for at slippe af med din højdeskræk.

 

Føler du ikke, at du ved selvtræning kan få styr på din højdeskræk, så må du gå et step videre, og her kan det være en mulighed at få hjælp fra en psykolog eller hypnose. Det er vigtigt, at du aktivt søger at få bearbejdet/kureret din højdeskræk, fordi du må ikke lade højdeskrækken fylde så meget, at du eksempelvis ikke kan tage med familien på vandretur, fordi du er bange for højder, så går højdeskrækken ud over din livskvalitet, og det må den ikke.

 

Hjælp til højdeskræk kan ofte bearbejdes med 3 -5 behandlinger hos en professionel psykolog/hypnotisør med speciale i højdeskræk, og det er værd at bruge for at få en bedre livskvalitet. Hvilken type behandling, der er bedst for dig er meget individuelt. Hvad der er rigtigt for den ene, er ikke nødvendigvis det rigtige, for den anden, vi er alle individuelle individer. For nogen må behandlingen ikke være alternativ, for andre virker det bedst med en holistisk, eller spirituel tilgang til at få bugt med højdeskræk. Gør op med dig selv, hvilken type behandling du har motivation til at prøve, og følg din mavefornemmelse.

 

Og det er vigtigt, at når først du har overvundet din højdeskræk, og fået nogen værktøjer til at lade de negative tanker være, så skal du holde det ved lige. Derfor skal du jævnligt opsøge højder, som du normalt har været bange for, for at huske kroppen og hjernen på, at det er ganske ufarligt.

 

TILMELD "GODE TIPS 4 YOU" NYHEDSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Modtag "Gode Tips 4 You" Nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden, hvor du får en oversigt over nye artikler på Gode Tips 4 You. Der kommer ca. 15-20 nye artikler hver måned med spændende og brugbare tips, som kan gøre din hverdag lettere.
VI HADER SPAM. Din email vil selvfølgelig aldrig blive delt eller solgt til 3. part.
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Gode Tips 4 You
Average rating:  
 0 reviews