Hjælp Til Søvnproblemer – Her Er Nogen Gode Tips

 

De fleste kender problemet med at have sovet dårligt en enkelt nat, men for dem, hvor dårlig søvn er et tilbagevendende eller måske hvert, så resulterer det ofte i reduceret ydeevne i de vågne timer og generelt dårligere velvære. Faktisk siger undersøgelser, at ca. hver 3. dansker har tilbagevendende problemer med ikke at sove ordentlig.

 

De typiske årsager til dårlig søvn kan være:

  • Personlige problemer.
  • Overforbrug af kaffe og cola.
  • Stress.
  • Snorken.
  • Hyppige natlige vandladninger.

 

Er din dårlige søvn fysisk betinget skal du have hjælp til dine søvnproblemer og søge læge, men der er en række ting du selv kan gøre for at forbedre din søvnrytme.

 

Hjælp til søvnproblemer – Her er nogen gode tips: 

 

  • Hjælp til søvnproblemer – Få en fast søvnrytme – Vi mennesker er “vanedyr”, så prøv at få indarbejdet en bestemt søvnrytme, hvor du går i seng og står op på nogenlunde samme tid hver dag. Når du får indarbejdet en fast rytme, vil din krop automatisk vænne sig til denne rytme, og det kan være med til at undgå eller mindske søvnproblemer.

 

  • Hjælp til søvnproblemer – Afslapningsmusik – Har du problemer der kører rundt i hovedet på dig, og som gør, at du har svært ved at falde i søvn, så kan afslapningsmusik være ret effektivt, til at få dig til at slappe af på, som et forstadie til din søvn.

 

  • Hjælp til søvnproblemer- Undgå koffein og alkohol om aftenen – Koffeindrikke og alkohol giver en urolig søvn, så det skal du undgå at drikke om aftenen, såfremt du vil mindske dine søvnproblemer.

 

  • Hjælp til søvnproblemer – Dyrk motion – Hvis du dyrker daglig motion eller går lange ture, altså bruger din krop, så vil kroppen være bedre indstillet på at slappe af, når du skal sove, og det hjælper på søvnproblemer. Du skal dog undgå at dyrke kraftig motion kort tid inden sove tid, da kroppen gerne skal afslappet ved sovetid.

 

  • Hjælp til søvnproblemer – Undgå at spise for sent – Hvis du spiser for sent, helt op til 2-3 timer inden du skal sove, vil din mave arbejde på at fordøje maden, og det kan forstyrre din søvn.

 

  • Hjælp til søvnproblemer – Ingen computer og mobiltelefon – Undersøgelser viser, at udsættes du for baggrundsbelysningen fra din computer- eller mobilskærm, så undertrykkes kroppens naturlige produktion af hormonet melatonin, der er vigtigt for vores søvn. Så minimer forbruget af computer- og mobil inden sengetid, så du ikke risikere nedsat melatonin produktion, der kan påvirke din søvn.

 

  • Hjælp til søvnproblemer – Drop sovepiller – En enkelt sovepille af og til er ok, men kontinuerligt brug af sovemedicin skal du undgå. Sovemedicin giver ikke en naturlig søvn, og det er den naturlige søvn du skal have indarbejdet for at få en god søvnrytme.

 

  • Hjælp til søvnproblemer – Tag et varmt bad – Tager du et langt varmt bad inden du skal sove, vil dine slappe af, og kan få dig til at falde hurtigere og bedre i søvn.

 

  • Hjælp til søvnproblemer – Læs en bog – Mange slapper af ved at læse en bog, og det kan være et godt forstadie til at blive naturlig træt, så du falder hurtigere og nemmere i søvn.

 

  • Hjælp til søvnproblemer – Sov køligt – Hvis der er for varmt i soveværelset kan det være en årsag til en dårlig og/eller urolig søvn.

 

  • Hjælp til søvnproblemer – Mørke og ro – Sørg for, at der er mørkt når du sover. Lys kan forstyrre vores søvnrytme, idet lys signalerer til hjernen, at vi skal til at vågne op, også selvom vi ikke har fået nok søvn. Er du meget lydfølsom, så er det også vigtigt, at der er ro, når du sover. Brug eventuelt maske over øjnene og/eller ørepropper.

————————————–

Følg en eller flere af ovennævnte tips, og du er godt på vej til at få hjælp til søvnproblemer via en god og naturlig søvnrytme, der betyder rigtig meget for din daglige velvære 🙂

 

TILMELD "GODE TIPS 4 YOU" NYHEDSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Modtag "Gode Tips 4 You" Nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden, hvor du får en oversigt over nye artikler på Gode Tips 4 You. Der kommer ca. 15-20 nye artikler hver måned med spændende og brugbare tips, som kan gøre din hverdag lettere.
VI HADER SPAM. Din email vil selvfølgelig aldrig blive delt eller solgt til 3. part.
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Gode Tips 4 You
Average rating:  
 0 reviews