Hvad Hjælper Mod Hovedpine ? – Uden Piller

 

Har du svært ved at komme af med din hovedpine ? og ofte stiller det supplerende spørgsmål – Hvad hjælper mod hovedpine ? Så er du langt fra den eneste, idet hovedpine er en lidelse som utrolig mange danskere lider af enten kronisk eller relativt ofte. Forbruget af hovedpinepiller i Danmark er utrolig højt, og det er meget usundt såfremt hovedpinepillerne tages hyppigt.

 

Hovedpinepiller kan have deres berettigelse, såfremt man får akut eller kortvarig hovedpine. Men man bør undgå at tage dem pr. automatik, og hellere prøve at forebygge hovedpine, end være nødtvunget til at bedøve hovedpinen med piller.

 

Et stort forbrug af mange hovedpinepiller er som nævnt usundt, og kan endvidere have alvorlige bivirkninger så- som forhøjet blodtryk, dårlig mave, mavesmerter, mavesår og i værste fald kan hovedpinepillerne være medvir- kende årsag til blodprop i hjertet. Derfor bør du undersøge hvad hjælper mod hovedpine, så du kan dæmpe eller helt komme af med din hovedpine uden brug af hovedpinepiller.

 

Hvad hjælper mod hovedpine ? Her er nogen tips til, hvad du kan gøre for at komme af med din hovedpine – uden piller:

 

Hvad hjælper mod hovedpine – Din arbejdsstillingEn hovedpine kan skyldes, at du har siddet forkert og for længe på din stol på arbejdet. Det vil hjælpe at ændre arbejdsstilling. Tag løbende nogen pauser, rejs dig op og få gang i blodcirkulationen i kroppen. Har du mulighed for at veksle mellem siddende og stående arbejdsstilling er det også en god ide.

 

Hvad hjælper mod hovedpine – Træk og kuldeSidder du i træk og kulde, så kan det give muskelspændinger og hovedpine. Derfor vær opmærksom på, at du ikke sidder i træk og er det tilfældet, skal du sørge for, at beskytte dig med et tørklæde eller lignende.

 

Hvad hjælper mod hovedpine – Forkert indeklimaTobaksrøg, dårlig luft og såfremt du sover for varmt er typiske årsager til hovedpine. Udluftning, eller lidt frisk luft i naturen hjælper mod hovedpine. Indendørs rygning er et “no go”, såfremt du let får hovedpine og sørg for at sove rimelig køligt med en god dyne, der give en god varme til kroppen.

 

Hvad hjælper mod hovedpine – Tekniske apparaterFlimrende computerskærme, meget TV kigger, og meget brug af mobiltelefon er ikke godt, hvis du har tendens til hovedpine. Derfor skal det kun foretages i mindre/rette doser, og sørg for ikke at sidde for længe foran skærmen/mobiltelefonen ad gangen, og lav nogen jævnlige breaks.

 

Hvad hjælper mod hovedpine – StressVedvarende Stress kan være grundlaget for især spændingshovedpine, og piller løse ikke problemet med spændingshovedpine. Derfor skal du fokusere på, at få styr på dit stressniveau ved at omlægge de ting i din hverdag, der forårsager din vedvarende stress.

 

Hvad hjælper mod hovedpine – Dit synHar du problemer med dit syn, så få det justeret med briller eller kontaktlinser. Hvis du hele tiden anstrenger dine øjne, så kan det give vedvarende hovedpine.

 

Hvad hjælper mod hovedpine – Dårlig søvnDårlig søvn kan give hovedpine. Derfor er det vigtigt, at du får indarbejdet en god søvnrytme. Læs mere om en god søvnrytme her

 

Hvad hjælper mod hovedpine – Forkert kostSpiser eller drikker du forkert kan det være årsag til hovedpine. Sørg for at drikke jævnligt med vand i løbet af dagen. Dehydrering er en af de mest nærliggende og åbenlyse årsager til nyopstået hovedpine. Endvidere skal du undgå hurtige kulhydrater fra kager, slik og sodavand, der kan fremkalde hovedpine, såfremt du har let tendens til hovedpine.

 

Ovennævnte er nogen af de ting du bør undersøge og få indarbejdet i din dagligdag, såfremt du gerne vil forbygge hovedpine mest muligt.

 

Hvad hjælper mod hovedpine ? Har du hovedpine, så inden du bedøver dig med piller, så bør du overveje følgende tips til at  komme af med din hovedpine:

 

  • Har du mild hovedpine, så kan du masserer en dråbe æterisk olie med lavendel ind i tindingerne for at lindre hovedpinen. Luk øjnene og masser blidt i cirkulære bevægelser indtil smerten er væk. Det tager typisk 1-3 minutter. Er hovedpinen mere kraftig, kan du bruge en dråbe pebermynteolie og massere i nakken langs kraniekanten. Find de ømme steder i kraniekanten og brug tommelfingrene. Prøv at holde dit hoved med hænderne eller læg hovedet op ad en væg, mens du masserer. Det giver blod til hjernen, og muskulaturen bliver rørt.

 

  • En anden måde til mild hovedpine er først at drikke et stort glas vand. Dehydrering er en af de hyppigste årsager til hovedpine. Læg dig ned i et roligt rum med dæmpet belysning og hvil med dybe indåndinger i ca. 30 minutter. Mens du hviler har en en pose knust is dækket med en klud, som du holder på dit hoved. Dette vil ofte også lindre din hovedpine.

 

  • Denne måde er meget enkel og hjælper ofte mod hovedpine – alt du behøver er Himalaya salt, citronsaft og lidt citronskal. Vigtigt at du bruger salt af god kvalitet. Det er bedst at bruge Himalaya krystal salt, fordi det indeholder mange mineraler. Salt kan redde dig fra hovedpine/migræne, forøge din seratonin i blodet, styrke immunsystemet og normalisere syre-base balance i kroppen. Så hvad du skal gøre er at presse saften ud af 2 citroner, skræl lidt af skallen på citronen og tilsæt 2 tsk. Himalaya salt. Bland godt og hæld det i et stort glas og tilsæt vand. Rør og drik det på én gang. Smagen er ikke så godt, men ofte kan du føle en virkning efter et par minutter.

 

  • Afspænding af hovedbunden via hovedbundsmassage er et godt middel til at lindre hovedpinen. Hvis du kan få en anden til at gøre det er det bedst, men man kan også selv  gøre det på følgende måde: Sid med ryggen i en god balance. Spænd af i hovedbunden ved at følge disse trin:
    • Omslut med hænderne den bageste del af hovedet, så håndfladerne ligger blødt over ørerne, og fingrene ligger på det bageste del af hovedet. Tryk herefter blidt med fingrene ind i hovedbunden, så det føles behageligt, og og ryk herefter fingrende blidt og langsomt frem og tilbage flere gange. Efter noget tid flyttes hænderne frem til den forreste del af hovedbunden og her udfører du de samme blide bevægelser. Til sidst placerer du fingrene på hovedets midterlinje – som ved en midterskilning. Herefter begynder du fremme ved panden og trykker fingrene godt ned i hovedbunden. Udfør dette flere gange i små ryk frem og tilbage og flyt herefter fingrene bagud, indtil du kommer til baghovedet.

 

  • Tips til at mindske din spændingshovedpine:
    •  Spændingshovedpine kommer typisk som følge af for store muskelspændinger omkring din hals og nakke. Disse muskelspændinger kan nedbringes via din tunge, ja du læste rigtigt, din tunge. Her er øvelsen, der kan mindske spændingerne i musklerne omkring hals og nakke og derved mindske sin spændingshovedpine.
    • Sæt tiden til 60 sekunder på din mobil. Luk munden og placer din tunge på ydersiden af dine tænder. Herefter lader du din tunge glide rundt i munden, hele vejen rundt, langs kanten af dit tandkød. Fortsæt med det i 60 sekunder. Efter de 60 sekunder vil du højest sandsynligt have frigivet en masse slim fra stemmebåndet, og det kan du synke eller spytte ud.
    • Lav øvelsen nogen gange om dagen, og der er gode chancer for, at du mærker resultater med formindsket spændingshovedpine.

 

Hvis du følger en eller flere af ovennævnte tips, skulle der være en god chance for, at du kan mindske eller helt fjerne din hovedpine uden brug af hovedpinepiller 🙂

TILMELD "GODE TIPS 4 YOU" NYHEDSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Modtag "Gode Tips 4 You" Nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden, hvor du får en oversigt over nye artikler på Gode Tips 4 You. Der kommer ca. 15-20 nye artikler hver måned med spændende og brugbare tips, som kan gøre din hverdag lettere.
VI HADER SPAM. Din email vil selvfølgelig aldrig blive delt eller solgt til 3. part.
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Gode Tips 4 You
Average rating:  
 0 reviews