Hvor Meget Skal Det Koste At Køre Over Storebæltsbroen ?

 

Hvor meget skal det koste at køre over Storebæltsbroen ? Det er et emne, der kan skabe heftig debat hos de over ti millioner trafikanter, der årligt kører over Storebæltsbroen.

 

Da Storebæltsbroen blev bygget i 1998 kostede broen 23 milliarder kroner. Omregnet til priserne i dag og inklusiv renteudgifter udgjorde den samlede gæld i forbindelse med hele projektet cirka 36 milliarder kroner ved broens åbning. Siden 1998 har billister betalt mere end 40 milliarder kroner for at køre over Storebæltsbroen, og togpassagerer har lagt mere end 11 milliarder for at køre over Storebæltsbroen. Det koster i dag 240 kr. for en almindelig personbil at køre over Storebæltsbroen, og heraf går ca. 150 kr. direkte til staten.

 

Selvom indtægterne på Storebæltsbroen efterhånden overstiger udgifterne på broen, så har Storebæltsbroen en gæld på ca. 22 milliarder kr., og årsagen er, at politikerne løbende trækker penge ud af Storebæltsbroen til dækning af udgifter til anden infrastruktur som eksempelvis veje. Ifølge beregninger forventes alle renter og afdrag i forbindelse med Storebæltsbroen tilbagebetalt i 2029.

 

Når man spørger danskerne om broafgifterne på Storebæltsbroen er rimelige, så har medierne foretaget en lille undersøgelser med følgende resultat: 

 

– Ca. 50% mener, at taksten skal sættes markant ned til 100 kr. på hverdage og 50 kr. i weekenderne.

– Ca. 45% mener, at det skal være gratis.

– Ca. 5% mener, at taksterne skal bibeholdes som i dag.

 

Hos politikerne så siger tilhængerne af, at det skal være gratis, at det vil sætte gang i væksten med en gratis Storebæltsbro. Vi vil alle sammen blive rigere af det, fordi virksomheder og borgere kan bevæge sig billigere og meget mere frit, og derved vil det skabe flere arbejdspladser. Man mener, at det er uretfærdigt, at bilisterne bliver pålagt den ekstra skat, som broafgiften er. Denne fløj af politikere mener, at Storebæltsbroen efterhånden er blevet til en pengemaskine.

 

Andre politikere mener, at så længe Storebæltsbroen stadig har gæld, så bør man ikke køre over Storebæltsbroen gratis, og broen er også med til at finansiere andre udgifter til den danske infrastruktur, som man ellers skulle finde penge til andre steder. Derudover mener man, at med en gratis Storebæltsforbindelse, så ville man risikere en voldsom stigning i trafikken over Fyn, og man risikerer, at det bliver et kæmpe bilkaos på de Fynske motorveje med den stigende trafik.

 

Andre politikere taler om en mellemløsning, som der også var flertal for ved ovennævnte lille brugerafstemning, om at prisen for at køre over Storebælt sættes ned. Herved kommer der stadigvæk indtægter fra Storebæltsbroen, man letter udgifterne for privatbilisterne, der bliver beskattet rigeligt i forvejen, og samtidig letter vi også udgifterne for erhvervslivet, hvilket vil give flere arbejdspladser.
——————————–

Hvor meget skal det koste at køre over Storebæltsbroen ? Politikerne er derfor langt fra enige om, hvilken prisstrategi man skal lægge for Storebæltsbroen og pt. ser det ikke ud til, at der er politisk flertal for at sænke taksterne, men der vil helt sikkert i fremtiden blive et forøget pres på at sænke taksterne på Storebæltsbroen.

TILMELD "GODE TIPS 4 YOU" NYHEDSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Modtag "Gode Tips 4 You" Nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden, hvor du får en oversigt over nye artikler på Gode Tips 4 You. Der kommer ca. 15-20 nye artikler hver måned med spændende og brugbare tips, som kan gøre din hverdag lettere.
VI HADER SPAM. Din email vil selvfølgelig aldrig blive delt eller solgt til 3. part.
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Gode Tips 4 You
Average rating:  
 0 reviews