Børn og Søvn – Hvor Meget Søvn Har Børn Brug For ?

 

Vi bruger omkring en tredjedel af vores liv på at sove. Det er meget individuelt hvor meget man sover, men børn har mere brug for søvn end voksne. Nogen sover mere end de skal, andre sover mindre, men søvn er, ligesom vand og mad en livsnødvendighed. Men helt præcist hvor meget søvn har børn brug for ?

 

Hvor meget søvn har børn brug for – Eksperter anbefaler følgende gennemsnitlige søvnbehov for børn:

  • Nyfødte (0-3 måneder): 14-17 timer hver dag.
  • Babyer (4-11 måneder): 12-15 timer hver dag.
  • Småbørn (1-2 år): 11-14 timer hver dag.
  • Børnehavebørn (3-5 år): 10-13 timer hver dag.
  • Skolebørn (6-13 år): 9-11 timer hver dag.
  • Teenagere (14-17 år): 8-10 timer hver dag.
  • Unge (18-25 år): 7-9 timer hver dag.

Sover dit barn markant mindre end ovennævnte, så bør du faktisk tage det alvorligt. Tilstrækkelig søvn er vigtigt, idet god søvn giver energi, og når børn sover, producerer hjernen mere væksthormon, immunforsvaret stimuleres, og hjernen får ryddet op, så barnet næste dag er parat til at modtage nye input på en positiv måde. Når vi sover, hæmmes mange af kroppens impulser, og det har stor betydning for, at vi er godt tilpas, når vi er vågne. Og det gælder både voksne og børn.

Modsat kan for lidt søvn resultere i, alt efter dit barns alder, at dit barn bliver meget følsomt og irritabelt, større børn kan få koncentrationsbesvær, dårligt humør og nedsat indlæring.

 

Hvor meget søvn har børn brug for – Så hvordan får dit barn en god søvnrytme ?

Først og fremmest handler det om faste rytmer og regelmæssighed. Vi mennesker er vanedyr, så får du skabt nogen gode og ret faste rytmer for dit barn både i hverdagen og i weekenderne, så er dit barn allerede godt på vej til en god søvnrytme. Det gælder om, at få dit barn ned i tempo inden sovetid, så dit barns krop og sjæl er parat til søvn. Stop for TV, computerspil, messenger mv. 1 times tid inden sovetid, så krop og sjæl kommer ned i tempo, og forbereder sig på søvnen på en god måde.

Et godt sove ritual kan være, at du sammen med dit barn hver dag foretager de samme ting, i samme rækkefølge, på det samme tidspunkt lige inden sengetid.

 

Hvor meget søvn har børn brug for – Et fast sove ritual kan eksempelvis se sådan ud:

  • Fjern mobil og tablets – Det første du skal gøre er at fjerne digitale skærme fra dit barn en time før sengetid. Det blå skær fra skærmen forstyrrer faktisk dit barns søvn, og gør det meget sværere for dit barn at falde i søvn – Det er ikke kun dit barn, som bør holde sig fra mobiler, computere og tablets før sengetid. Det gælder også voksne, såfremt man gerne vil have en god søvnrytme.
  • Få dit barn ned i tempo – Såfremt dit barn har behov for at være sammen med dig inden sengetid, så få dit barn ned i tempo, og falde til ro ved at lege en stille leg sammen med dit barn. En anden ting man kan gøre er, at du lader dit barn bruge tid på at fortælle, hvad han eller hun har lavet i løbet af sin dag. Gør det til et fast ritual inden sengetid, og start ritualet på samme tidspunkt hver dag. Herved får du også skabt noget nærhed og tryghed for dit barn, der er vigtigt for søvnrytmen.
  • Giv dit barn nattøj på og børst dit barns tænder – Mens dit barn er i gang med at fortælle om sin dag, fortsætter du ritualet med at gøre dit barn klar til at komme i seng. Det indebærer, at dit barn får nattøj på, bliver vasket og får børstet tænder. Når du løbende snakker med dit barn under denne fase, så vil dit barn mærke en kvalitetstid med dig, og herved får du også skabt noget nærhed og tryghed for dit barn, der er vigtigt for søvnrytmen.
  • Læs eller fortæl en lille historie – Skift de mobile enheder ud og giv i stedet barnet en godnathistorie, så har dit barn også noget at glæde sig til, når han eller hun skal i seng.
  • Tryghed – For at gøre dit barn trygt og parat til søvnen, kan du putte dit barn med et tæppe, et sovedyr eller hvad det nu er, dit barn har som en trygheds ting.

———————

Sørg for, at du ikke gør sove ritualet for langt, og lad den typisk vare mellem 15 – 30 minutter, så dit barn ikke forventer, at du skal sidde der længe hver gang, inden dit barn skal sove. Du bør begynde sove ritualet på samme tidspunkt hver aften. Hvis du gør det, bliver det en vane i hjemmet, og det vil give dit barn en tryghed og beroligende effekt, hvor dit barn kommer ned i tempo, og dit barn vil så selv mærke sin træthed efter en lang dag i institution og sammen med andre børn.

 

At få kørt sådan et fast sove ritual ind behøver ikke tage lang tid, idet børn er meget hurtige til at tilpasse sig. Endvidere er det vigtigt, at der hvor dit barn skal sove, så sørg for, at der er forholdsvis stille, mørkt, køligt, og sengen skal matche dit barns alder og udvikling. Dynen skal passe i størrelsen, og først efter 1-års-alderen bør du give dit barn en passende hovedpude.

TILMELD "GODE TIPS 4 YOU" NYHEDSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Modtag "Gode Tips 4 You" Nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden, hvor du får en oversigt over nye artikler på Gode Tips 4 You. Der kommer ca. 15-20 nye artikler hver måned med spændende og brugbare tips, som kan gøre din hverdag lettere.
VI HADER SPAM. Din email vil selvfølgelig aldrig blive delt eller solgt til 3. part.
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Gode Tips 4 You
Average rating:  
 0 reviews