Hvordan Behandler Man Stress ? Her Er Nogen Gode Tips

 

Danskerne føler sig i stigende grad stressede i en hektisk hverdag, hvor mange skal løbe stærkere og stærkere på arbejdspladsen, samtidig med, at vi lever i et informationssamfund, hvor vi stort set hvert minut bliver bombarderet med information/kommunikation fra mobiler, computere og medier. Derfor er det bekymrende, at flere og flere danskere får problemer med stress, og problemet er stigende, så hvordan behandler man stress ?

 

Stress er ikke en sygdom, men en naturlig og biologisk reaktion i din hjerne, som sætter kroppen i alarmberedskab, og gør dig i stand til at håndtere farlige, truende, pressede eller usikre situationer. Den kortvarige stress er ikke farlig, og den oplever vi alle jævnligt, eksempelvis hvis du har en deadline på en opgave, hvor du er tidspresset, men du mødte på arbejde, du fik afleveret opgaven, og fremlagt opgaven på en tilfredsstillende måde, og herefter vil dit stress-niveau aftage.

 

Det er den langvarige og vedvarende stress, der er farlig, og som opstår, fordi din adrealin og kortisol ophober sig i kroppen, fordi de ting, der stresser dig ikke forsvinder igen, men fortsætter i uger, måneder eller år.
For de fleste er stress en belastning, og en følelse af ikke at kunne følge med og overkomme tingene i hverdagen. Det kan ofte medføre udbrændthed og kropslige symptomer som søvnløshed. Følgesymptomerne af stress kan være, at hvis det påvirker hjerte og kredsløb, så risikere man simpelthen at dø stress.

 

Hvordan behandler man stress ? Vi får alle forskellige grader af symptomer, når vi er stressede, og her er nogen af de typiske stress symptomer:

  • Indre uro.
  • Hovedpine.
  • Hjertebanken.
  • Vægttab.
  • Træthed.
  • Hukommelsesbesvær.
  • Koncentrationsbesvær.
  • Humørsvingninger.
  • Depression.
  • Søvnløshed.
  • Øget brug af stimulanser.
  • Øget sygefravær.

 

Som sagt er symptomerne på stress meget individuelt, og der kan være andre symptomer end de nævnte, men det vigtigste er, at såfremt man føler mere vedvarende symptomer i krop eller psyke, så er det vigtigt at finde ud af, om symptomerne skyldes stress eller andet. Hvis du har langvarig eller kronisk stress er der ubalance i din krop, og genopbygningen af de nedbrydende processer i din krop fungerer ikke normalt. Dette medfører, at din krop langsomt og sikkert vil blive nedbrudt. Derfor er det meget vigtigt, at du evt. opdager symptomerne i tide.

 

Hvordan behandler man stress ? For at finde ud af evt. stress symptomer kan kan du eksempelvis lave en stress test, som eksempelvis kan bestå af følgende:

 

Som med alt muligt andet, så er det altid bedre at forebygge istedet for at helbrede, og derfor er det en god ide, at såfremt du lever et hektisk liv med en hverdag, hvor du løbende føler dig presset og ofte føler, at døgnet ikke har timer nok, så svar løbende på nogen simple spørgsmål, som kan indikere, om du er i balance eller er ved at blive stresset. Derfor kan du tage denne mini-stress test Her,  ved at svare på spørgsmål indenfor følgende områder:

  • Dine Fysiske stress symptomer – 8 spørgsmål med 4 svarmuligheder til hvert spørgsmål.
  • Dine Psykiske stress symptomer – 8 spørgsmål med 4 svarmuligheder til hvert spørgsmål.
  • Dine Adfærdsmæssige stress symptomer – 8 spørgsmål med 4 svarmuligheder til hvert spørgsmål.

 

Kan du få en hurtig og nem indikation af dit stress niveau Rød, gul eller grønt og om det er på et fornuftigt niveau eller om du skal gøre noget ved dit stress-niveau. Testen er gratis og tager 5 minutter at lave, så put det i kalenderen og lav evt. testen 1 gang om måneden, så du hele tiden er på forkant med dit stress-niveau.

 

Hvordan håndterer man stress ?

 

Her er nogen ting du evt. kan foretage dig, såfremt du føler dig stresset:

  • Lav åndedrætsøvelser – Lav en aftale med dig selv om, at du skal tage mindst fem dybe vejrtrækninger hver dag. Selv den smule gør en forskel, og energien vil strømme ind i din krop. Du vil samtidigt føle dig mindre stresset i øjeblikket.
  • Meditation og afspændingsøvelser – Lær meditation og/eller afspændingsøvelser og lav nogen faste rytmer – dagligt eller ugentligt – hvor du laver meditation/afspænding som får dit sind og krop helt ned i tempo.
  • Dyrk motion – Den rigtige form for motion kan være meget helende og til stor hjælp, når du er ramt af stress. Dyrk den motion, der passer til dig.
  • Afslapningsmusik – Lyt til musik, som du slapper af til. Alternativt er der også ligefrem lavet musik, der har til formål at få krop og sind til at slappe af.
  • Brug naturen – Naturen bør være en af behandlingen mod stress. Naturen virker afstressende på os, så begynd at dyrk vinterbadning, svøm i havet, gå en tur i skoven eller ved stranden. Brug naturen til noget, der gør godt for dig.

 

Hvordan undgår man stress ?

 

Man kan skrive lange bøger om, hvordan man undgår stress, men disse væsentlig områder synes at gå igen, når eksperter og bøger skal råde om hvordan man undgår stress:

  • Fokuser på dit privatliv og få styr på økonomien.
  • Sørg for at få slappet af, dyrk motion og sørg for en god søvnrytme – du kan evt. læse mere om din søvn her – Find ting, der interesserer dig, som du løbende kan lave, og som du får energi af.
  • Lyt til din krop. Vær realistisk og indret dit liv efter hvad kroppen kan klare. Du må godt sige nej til ting, også selvom du føler, at du “bør” deltage i det.
  • Søg hjælp, hvis du ikke selv kan håndtere at få styr på dit stress-niveau.

———————————-

Såfremt du har problemer med dit stress-niveau, så håber jeg, at nogen af ovennævnte tips kan hjælpe til komme med input til spørgsmålet om – hvordan behandler man stress ?  Det er vigtigt allerede at komme i gang allerede i dag, med at få bearbejdet dit stress niveau, hvis du har følt dig stresset over en længere periode.

TILMELD "GODE TIPS 4 YOU" NYHEDSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Modtag "Gode Tips 4 You" Nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden, hvor du får en oversigt over nye artikler på Gode Tips 4 You. Der kommer ca. 15-20 nye artikler hver måned med spændende og brugbare tips, som kan gøre din hverdag lettere.
VI HADER SPAM. Din email vil selvfølgelig aldrig blive delt eller solgt til 3. part.
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Gode Tips 4 You
Average rating:  
 0 reviews