Hvordan Overvinder Jeg Flyskræk – Her Er Nogen Gode Tips

Omkring 15 – 20% af os danskere lider af flyskræk, og lider du af flyskræk er det typisk at opleve symptomer som eksempelvis koldsved, kvalme, hjertebanken, hurtig vejrtrækning og akut dødsangst. Mange oplever, at angsten ofte får overtaget ved flyskræk, og det hjælper naturligvis heller ikke på flyskrækken, at vi lever i en digital verden, hvor vi i langt højere grad end tidligere kan læse på nettet, når der sker et flystyrt.

 

Der udbydes i dag mange forskellige slags kurser, der kan hjælpe folk med at afhjælpe deres flyskræk – ofte med deltagelse af psykologer, piloter og kabinepersonale, men man kan faktisk også selv gøre meget for at afhjælpe sin flyskræk.

 

Hvordan overvinder jeg flyskræk – Her er nogen tips du kan bruge til at få bugt med din flyskræk:

 

  • Hvordan overvinder jeg flyskræk – Mød op i lufthavnen i god tid – Sørg for at være i lufthaven i god tid, så du har mulighed for at være så afslappet som muligt, når du går om bord i flyet. Hvis du stresser rundt i sidste øjeblik, betyder det høje stress-niveau, at det bliver sværere for dig at kontrollere din flyskræk.

 

  • Hvordan overvinder jeg flyskræk – Bestil den rigtige plads i flyet – Det er ofte en god ide at sidde så langt fremme i kabinen som muligt. Forrest i flyet larmer og ryster det mindre end bagerst i flyet.

 

  • Hvordan overvinder jeg flyskræk – Vær åben – Erkend, at du har et problem med at flyve, og fortæl gerne om det til personalet i både lufthavnen og flyet, så du kan få den bedst mulige plads. Hvis dit problem er klaustrofobi kan en gang-plads måske hjælpe lidt. Kan du ikke lide flyets lyde, så få en plads forrest i flyet, hvor det som nævnt larmer mindst. Når du fortæller stewardesserne om din flyskræk, så holder de øje med dig – de er trænet til at tackle flyskræk og angstanfald.

 

  • Hvordan overvinder jeg flyskræk – Vær opmærksom på din vejrtrækning – Vær bevidst om at få en god og kontrolleret vejrtrækning. Det er noget du kan træne. Dernæst skal du være bevidst om, at du har kontakt med flyets gulv og med sædet. Ved at fokusere på disse ting, så holder du fokus på noget andet end flyskrækken.

 

  • Hvordan overvinder jeg flyskræk – Drop medicinen – Der findes medicin, som eksempelvis valium, der virker beroligende på nerverne. Medicin er dog en kortsigtet løsning, og du er bedre tjent med at lære at tackle din flyskræk uden brug af kemiske stoffer i kroppen.

 

  • Hvordan overvinder jeg flyskræk – Drop kaffe og alkoholen – Koffein virker som adrenalin på kroppen og stresser dig yderligere, hvis du er nervøs i forvejen. Drikker du alkohol risikerer du at miste noget af kontrollen, og det kan forstærke den ubehagelige følelse af, at du afgiver kontrol, når flyet forlader landingsbanen. Drik hellere vand eller frugtjuice.

 

  • Hvordan overvinder jeg flyskræk – Meditation og afslapning – Øv dig på en afslapningsteknik og brug den, hvis du mærker panikken snige sig ind på dig. Nogle gange er det som tidligere nævnt nok bare at fokusere på vejrtrækningen og trække vejret dybt. Endvidere kan mange med fordel også anvende afslapnings- og distraktionsteknikker før og under start, under selve flyvningen og landingen for at skabe en positiv flyveoplevelse, og komme af med frygten. Her kan du læse lidt mere om hvad meditation er godt for.

 

  • Hvordan overvinder jeg flyskræk – Søg information – Læs om lufthavne, fly og procedurer. Jo mere viden du tilegner dig, jo nemmere er det at slå frygten hen. Når du har viden, så bliver du ikke så nemt skræmt, hvis du for eksempel hører landingsstellet folde ud. Det er også vigtigt, at du fokuserer på, at det faktisk er mere end 100 gange farligere at køre bil end at flyve. Dette burde ikke overraske, fordi luftfarten opererer med en nul-tolerance-politik over for alt, der kan begrænse sikkerheden i luften. Piloternes uddannelse er krævende og streng, og deres færdigheder tjekkes jævnligt, ligesom flyene gennemgår mange rutinetjeks mellem hver landing og take-off.

 


 

Hvordan overvinder jeg flyskræk – Håber nogen af ovennævnte tips kan hjælpe dig til at mindske eller helt fjerne din flyskræk.

TILMELD "GODE TIPS 4 YOU" NYHEDSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Modtag "Gode Tips 4 You" Nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden, hvor du får en oversigt over nye artikler på Gode Tips 4 You. Der kommer ca. 15-20 nye artikler hver måned med spændende og brugbare tips, som kan gøre din hverdag lettere.
VI HADER SPAM. Din email vil selvfølgelig aldrig blive delt eller solgt til 3. part.
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Gode Tips 4 You
Average rating:  
 0 reviews