Mentaltræning Sport – Her Er Nogen Gode Tips

 

Mentaltræning indenfor elitesport har efterhånden været brugt i mange år, og bruges typisk til at få top atleter, der i forvejen præsterer fantastisk til at rykke dem de sidste skridt til at præstere sublimt. Men alle os andre kan også bruge mentaltræning til stort set alle mål, du har sat dig.

 

Stort set alle præstationer i sport, på arbejdet eller i privatlivet starter med din mentale indstilling. Mentaltræning går kort sagt ud på at skabe den ønskede præstation i hovedet på dig selv, før du faktisk udfører den. Dette indebærer, at du forbereder dig selv på præstationen, overbeviser dig selv om, at det kan lade sig gøre, og træder ind i situationen og oplever den, som om du præsterer lige nu.

 

Ved at lave forskellige mentaltræningsteknikker mobiliserer du faktorer som fokus, målrettethed, balance mellem ro og parathed, selvtillid, styrke, integritet, mod, klarhed og flow. Alle faktorer, der skal sikre dig den bedst mulige præstation.

 

Som nævnt bruge mange topsportsfolk mentaltræning som en fast bestanddel af den daglige træning. Succes i idræt afhænger af udøverens fysiske, tekniske, taktiske og mentale færdigheder. I elitesport er marginalerne så små, og der optimeres derfor på alle disse områder. I de seneste 20-30 år er der kommet stadig mere fokus på betydningen af de mentale aspekter, samt på metoder til at udvikle disse. Men faktisk kan idrætsudøvere på lavere niveau også med fordel profitere af mentaltræning, så her er en lille oversigt over nogle af grundaspekterne i mentaltræning indenfor sport.

 

Før træning handler det om at arbejde aktivt med din mentale forberedelse. Gennemtænk konkurrence- eller træningssituationen, og forbered dig på at yde dit maksimale, når det gælder.

 

Mentaltræning Sport – Målsætning og visualisering

Målsætning giver motivation til træning, og er samtidig måden du fortæller din underbevidsthed hvor du gerne vil hen med din træning. Det giver dig vigtige succeskriterier, så du undervejs kan måle, om du nærmer dig dit mål.

Mentaltræning i sportens verden begynder typsik med visualisering, hvor vi via vores sanser, skaber mentale forestillinger. Man bruger så mange sanser som muligt for at hjernen og kroppen oplever, ”at man er der i virkeligheden”. Forskning har vist at nervebaner, og muskler aktiveres gennem denne mentale forestilling, som havde man foretaget handlingerne i virkeligheden, blot ikke med samme styrke. Derved kan man via sine mentale forestillinger træne og forberede sig selv og sin krop, på konkurrence- og træningssituationer.

Når du visualiserer dine mål, så “SE” dem som om, at du allerede har nået dem. Det vil sige, at du i din fantasi allerede står øverst på skamlen og modtager pokalen, at du har nået din idealvægt, og afslappet nyder at kunne kravle ned i en størrelse xx. Du kan også detaljeret forestille dig, hvordan du km. for km. gennemfører et løb på en bestemt tid, eller spiller en bestemt kamp. Visualisér dine mål på denne måde hver morgen, så snart du vågner.

Visualisering kan også typisk foretages umiddelbart før en præstation, men ofte udføres teknikken dog som et længere forløb i dagene op til kampen/præstationen. Her er et eksempel på hvordan du kan gøre det:

  • Slap godt af i kroppen. Læg dig gerne ned.
  • Sørg for, at der er ro omkring dig, og luk øjnene.
  • Forestil dig så den situation, som du vil øve på. Afspil din indre film i normalt tempo, hvor du både ser situationen udefra som tilskuer og bagefter indefra, sådan som det føles, når du er aktiv. Jo bedre du evner at krydre dine indre billeder med realistiske synsindtryk, lyde, lugte med mere, jo stærkere virker teknikken.

 

Mentaltræning Sport – Lær fra de bedste

Tænk på et idol du har indenfor din sportsgren. En der er i absolut topklasse. Så kan du via din indre skærm, visualisére ham/hende hele vejen igennem en stor præstation, og læg undervejs mærke til alle vigtige detaljer. Spol derefter den mentale film tilbage til start og forestil dig, at du går ind i idolet (som om du tager et sæt tøj på), og spil igen den indre film fra start til slut. Og denne gang ser du den ud gennem idolets øjne.

Denne måde at visualisere på, er en af de stærkeste måder at kommunikere direkte med din kropslige intelligens. Din krop ved alt om bevægelse og koordinering, og denne form for visualisering hjælper til at aktivere din ubevidste kropslige viden, og koordinere den i forhold til en absolut toppræstation. Gør du dette dagligt som en naturlig del af dine rutiner, så vil det hjælpe din krop til at optimere sin ydeevne.

 

Mentaltræning Sport – Skab din egen vindertilstand via self-talk

Hvis du opbygger evnen til at tro på dig selv i afgørende situationer, i både træning og konkurrence, påvirker det dine præstationer og din læring i en positiv retning. Selvtillid kan opbygges ved hjælp af en række metoder, som du løbende kan træne og benytte.

Før du går på banen er det vigtigt med 100% fokus, at du lukker alt andet ude og bringer dig selv i den rette tilstand af selvtillid og koncentration. Du kan opbygge denne tilstand på forhånd, og således være klar allerede fra starten, når du er i konkurrence.

En måde at gøre det på er at tænke på en gang, hvor du hvor du var i en optimal vindertilstand. Det behøver ikke nødvendigvis at være i forbindelse med sport, men bare et tidspunkt hvor du følte dig 100% på toppen. Hvor var du ? Hvem var du sammen med ? Hvad så du ? Hvad hørte du ? Skru op for farverne og lydene og gør denne oplevelse til en intens oplevelse!

Læg mærke til hvor godt det føles! Og dobbel den følelse! Og dobbel den én gang til! Og når følelsen er på sit højeste presser du din langfinger og tommelfinger hårdt sammen på din ene hånd. Gør dette igen og igen. Og hver gang følelsen er på sit højeste presser du de to fingre sammen.

Du kan forstærke denne kraftfulde tilstand ved at finde andre erindringer af positive tilstand, og gøre det samme med dem. Når du har opbygget dette “vinder-anker” behøver du blot, lige inden (eller under) en konkurrence, at presse de samme to fingre sammen, så vil du mentalt automatisk komme ind i din optimale vindertilstand. Det behøver ikke nødvendigvis være to fingre, men find selv på noget, du let kan gøre, for at komme i en vindertilstand.

 

Mentaltræning Sport – Spændingsregulering

At finde den rette balance i tænding, energi og anspændthed/afslappethed med de rette følelser før en konkurrence, er afgørende for at præstere optimalt. Det er meget individuelt, hvor højt den enkelte atlets spændingsniveau skal være, men gennem øget bevidsthed om dine bedste præstationer, kan du lære, hvor dit spændingsniveau er mest optimalt, og hvordan du finder ind i denne optimale tilstand.

Er du enten alt for spændt eller alt for lidt tændt, når du skal præstere, kan du arbejde med din spændingsregulering.

  • For høj spænding – Dette  skyldes ofte præstationsangst og for store forventninger til dig selv. Lav simple afspændingsøvelser for skuldre og nakke. Foretag dybe vejrtrækninger, og let presset på dig selv ved at udarbejde realistiske målsætninger.
  • For lav spænding – Dette opstår ofte, når du ikke har et klart formål med din træning og dine mål. Du kan få nerven og det rette spændingsniveau tilbage ved eksempelvis at sætte dig klare mål, eller indføre nogle konkurrencemomenter i træningen.
  • Faste ritualer – Mange arbejder med faste ritualer, før det går løs. Det kan være særlige opvarmningsøvelser, bestemte musiknumre, man lytter til, og andet. Rutinerne forbereder krop og sind på det rette spændingsniveau, og at kroppen snart skal præstere optimalt.

 

Mentaltræning Sport – Øvelse gør mester

Ligesom med alt anden sport, gælder det også ved mental træning, at øvelse gør mester. Du kan mentaltræne alle steder, for du opbygger simpelthen et mentalt træningsrum i din hjerne.

Du kan lave mentale træningsøvelser hvor som helst; i toget, på cyklen, i badet, mens du varmer op, mellem trænings serierne. Kodeordet er omhu og fokus, hvilket betyder, du skal have alle detaljer med, og gøre det lige så omhyggeligt, som du ville gøre det, når du gør det fysisk. Gentag de mentale træningsøvelser, indtil indtil de sidder på rygraden (underbevidstheden), og du er godt forberedt til at have det rette “mindset”, når du skal præstere i konkurrencer.

 

Mentaltræning Sport – Keep it simple

Det vigtigste er, at du ser dig selv som en vinder! Alt hvad der skal for at opnå dette mål ligger allerede og venter i din underbevidsthed. Din krop ved mere om bevægelse, koordinering, balance, eksplosiv styrke og graciøs ynde, end du nogensinde bevidst vil kunne fatte, og nøglen til den viden er visualisering, og få aktiveret din underbevidsthed mest muligt optimalt. Lad være med at køre dig selv ned med indviklede analyser af de fejl du har lavet i fortiden. Koncentrér dig om fremtiden, og visualisér den præcis, som du ønsker den skal være, og du vil hurtigt mærke fremskridt i din præstationer.

 

TILMELD "GODE TIPS 4 YOU" NYHEDSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Modtag "Gode Tips 4 You" Nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden, hvor du får en oversigt over nye artikler på Gode Tips 4 You. Der kommer ca. 15-20 nye artikler hver måned med spændende og brugbare tips, som kan gøre din hverdag lettere.
VI HADER SPAM. Din email vil selvfølgelig aldrig blive delt eller solgt til 3. part.
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Gode Tips 4 You
Average rating:  
 0 reviews