Sådan Bliver Du Mere Morgenfrisk – Her Er Nogen Gode Tips

 

Kender du den dårlige rutine om morgenen med at udsætte alarmen hvert femte minut i en hel time, inden klokken bliver så meget, at du stresset må springe ud af sengen, styrte rundt, og kun have tid til morgenkaffe som morgenmad, inden du spurter ud af døren for at nå på arbejde til tiden.

 

Det er ikke alene stressende for dig selv, men det påvirker også din effektivitet og arbejdsindsats resten af dagen, når du har en stresset og dårlig start på dagen.

 

Ved at lave små ændringer i dine morgenrutiner kan du blive meget mere morgenfrisk med en god start på dagen, og efterfølgende også meget mere produktiv i løbet af dagen. Faste rutiner i dine første vågne timer kan gøre dig både sundere,  gladere og mere produktiv i løbet af dagen.

 

Undersøgelser viser, at natteravne har større humørsvingninger, og lettere ved at blive stresset i løbet af dagen, og det påvirker deres produktivitet. Hvis du står tidligt op med en god søvnrytme, så mindsker du dit stressniveau fra morgenstunden. Der er faktisk arbejdsmæssige fordele ved ikke at have en stresset start på morgenen, og du kan arbejde langt mere effektivt, når du ikke har haft en dårlig og stresset start på morgenen.

 

Morgenfrisk – Her er nogle ting du kan gøre, så du får en god start på morgenen:

 

  • Morgenfrisk – Gode søvnrutiner – Stil uret til samme tid hver eneste morgen og gå i seng samme tid hver aften. På den måde kommer du ind i en rutine, og til sidst føles det meget bedre at vågne op om morgenen, og du vil føle dig meget mere morgenfrisk – Få gode tips til søvn Her

 

  • Morgenfrisk – Korrekt mængde søvn – Lad være med at sove for meget. Er du fyldt 18 år skal du som tommelfingerregel sove 7-9 timer hver nat. Planlæg din søvn, så du når at sove det, du skal. Hverken for meget eller for lidt søvn er godt. Underskud på søvn kan på kort sigt godt indhentes ved at sove længere i weekenden, men pas på med at gøre det til en vane, idet det kan ødelægge en god søvnrytme, som er at få i gennemsnit 7-9 timer hver nat.

 

  • Morgenfrisk – Stå op med det samme – Stå op første gang, når uret ringer, så du ikke bliver tidspresset i løbet af morgenen.

 

  • Morgenfrisk – Drik vand – Drik et glas vand, når du står op om morgenen, for så kommer kroppen i gang. Vent med kaffen til du har drukket dit vand. Vand er med til at give dig energi og fortæller kroppen, at det er tid til at vågne op.

 

  • Morgenfrisk – Spis morgenmad – Der er mange, som springer morgenmaden over. Mad er energi, og du har brug for energi til at starte dagen på en god måde. Hvis du ikke har lyst til at spise om morgenen, kan du starte med at spise  nogen bær, lidt nødder eller en halv banen. Dette er nemt at spise, og så kan du stille og roligt spise lidt mere morgenmad senere. Du kan også starte dagen med en sund smoothie, for at få boostet dit energiniveau allerede fra starten af dagen. En sund smoothie vil holde dit blodsukker stabilt.

 

  • Morgenfrisk – Ingen mobil – Lad være at starte ud med at scrolle igennem alle feeds/beskeder igennem på din mobil, idet det kan hurtigt stjæle alt for meget af din dyrebare tid om morgenen. Det er en tidsrøver, og det ender ofte ud i, at du ender med at blive stresset, fordi du også skal nå en masse andre ting. Stress om morgenen er en dårlig start på dagen, så gem uvæsentlige beskeder i din mobil til senere.

 

  • Morgenfrisk – Strukturer din dag – Lav lister over hvilke ting du ønsker at nå i løbet af dagen. Det kan hjælpe dig med at strukturere din dag allerede fra morgenen, og det kan give dig ro løbende at krydse ting af på listen. Husk at vær realistisk. Det nytter ikke noget at lave en liste på 20 ting i løbet af en dag, hvis det kun er realistisk at nå 10 uden at blive stresset.

 

  • Morgenfrisk – Powernap – Hvis du er helt udkørt, når du kommer hjem fra skole/arbejde, så kan det hjælpe med en lille lur. Men den skal være kort, for det er ikke smart at sove på sofaen i to timer, fordi så rykker du din døgnrytme. Du bliver frisk om aftenen, og begynder at gå senere i seng, og så er du inde i en dårlig søvnrytme. Har du brug for en “powernap” så sæt vækkeuret, og sov ikke mere end 20 minutter. Så bliver dit hoved nulstillet, og du er klar til resten af dagen.

 

  • Morgenfrisk – Få vitaminer – Hvis du konstant er træt og uoplagt om morgenen, uanset hvor meget du planlægger at få en god morgenstart, så kan det være, at du mangler nogen af de grundlæggende vitaminer i kroppen. Hvis du sørger for at spise fem stykker grøntsager om dagen, og får lidt sol på kroppen hver dag, så kroppen kan producere D-vitamin, så er der en god mulighed for, at du vil føle dig mere oplagt om morgenen og resten af dagen.

 

  • Morgenfrisk – Motion og frisk luft – En anden mulighed, såfremt du konstant føler dig uoplagt om morgenen er manglen på motion og frisk luft. Stå op lidt tidligere, og tag en rask gå- eller løbetur om morgenen med et efterfølgende morgenbad, og det er en god start på dagen.

—————————-

 

Brug en eller flere tips og der er gode chancer for, at du får en markant bedre start på morgenen og føler dig meget mere morgenfrisk.

TILMELD "GODE TIPS 4 YOU" NYHEDSBREV
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Modtag "Gode Tips 4 You" Nyhedsbrev ca. 1 gang om måneden, hvor du får en oversigt over nye artikler på Gode Tips 4 You. Der kommer ca. 15-20 nye artikler hver måned med spændende og brugbare tips, som kan gøre din hverdag lettere.
VI HADER SPAM. Din email vil selvfølgelig aldrig blive delt eller solgt til 3. part.
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Gode Tips 4 You
Average rating:  
 0 reviews